Tuesday, 11 December 2012

RANGKA ESEI



Integrasi Teknologi Pendidikan Dalam Pelajaran Dan Pembelajaran

Kandungan

1. Pemantauan denyutan jantung

- memantau intensiti kadar jantung dengan menggunakan pengukur automatik dan alat transmisi
-memakai jam tangan jantung di pergelangan tangan manakala getah yang elastik akan diikat di sekitar dada mereka
-boleh digunakan untuk merekodkan data
- integrasikan teknologi ini akan membantu untuk memupuk kerjasama dalam kumpulan
- sistem telemetri kadar nadi boleh digunakan untuk menetapkan sasaran individu
-CTH:1. - guru menggubal soalan-soalan yang berkaitan dengan tahap intensiti setiap individu dengan semasa latihan dijalankan
2. Berdasarkan data kadar nadi yang telah direkodkan, pengajar pendidikan jasmani menyediakan preskripsi kepada ibu bapa tentang bagaimana membantu anak-anak mereka meningkatkan fittness mereka
3.Kadar nadi yang telah dicatat sebelum ini akan dijadikan sebagai motivasi kepada rakan sekelas
4.Semua murid diminta untuk memuat turun rekod data kadar nadi supaya dapat memastikan mereka mempunyai peningkatan dalam aktiviti fizikal mereka

2. Video

-pengajar boleh merakamkan teknik pelajar bermain sesuatu permainan, kemudian menganalisis keputusan dan menawarkan cadangan untuk penambahbaikan
-model perakam video monitor LCD yang baru boleh mendapat maklum balas dengan serta-merta
-membantu pelajar memahami apa corak pergerakan yang baik dan bagaimana untuk menganalisis dan memotivasi para pelajar untuk kemahiran mereka dari masa ke masa
-video yang dihasilkan boleh digunakan untuk menunjukkan teknik yang betul, terutama apabila pengajar tidak mempunyai kepakaran
-video yang dihasilkan juga boleh memotivasikan pelajar untuk belajar tentang peraturan sukan
-mereka boleh menganalisis peraturan dan teknik-teknik bermain dengan betul
-menunjukkan kepada para pelajar persembahan model melalui rakaman video atau konsep demonstrasi
- guru-guru yang menggunakan video kamera dalam pengajaran pendidikan jasmani harus memainkan pita kamera dengan serta-merta selepas setiap prestasi, menggunakan maklum balas secara lisan dan memberi isyarat semasa memainkan pita, gunakan video secara berulang kali, ‘zoom in’ untuk memberi tumpuan kepada aspek-aspek tertentu, menukar sudut kamera, termasuk perspektif alam sekitar, dan menonton skrin yang berpecah
- cara yang berkesan untuk menghapuskan halangan-halangan apabila mengajar isu-isu berkaitan kesihatan

Kesan +ve

membantu memantapkan lagi pelaksanaan Pengajaran dan pembelajaran PJK
Alatan moden yang lebih murah, mudah dan mesra rencana ini bukan Sahaja mempercepatkan lagi PROSES peperiksaan yang dijalankan, tetapi juga mendapatkan keputusan yang lebih Tepat dan cepat.
membantu mereka menjalani Latihan dengan lebih sistematik, teratur dan memberi kesan yang POSITIF
mempelbagaikan caruman pekerja p & p, iaitu Selain daripada menggunakan kemudahan fizikal seperti padang atau gelanggang, mereka juga Boleh melaksanakan p & p di Makmal KOMPUTER
Instruments Pengujian Daya Tahan Kardiovaskular (Peperiksaan Bleep) Menggunakan Teknologi Penderia
dan paparan Digital, keizinan Cd-Rom Interaktif Multimedia bagi Mata Pelajaran Pendidikan jasmani dan Kesihatan(system kardiovaskular)
Meningkatkan motivasi murid
Mewujudkan suasana pembelajaran yang mencabar dan menyeronokkan
Memberi peluang kepada murid belajar secara lebih berkesan
ukan sahaja mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan pentadbiran, malah berpotensi besar sebagai alat untuk mengayakan lagi persekitaran pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan PJK

No comments:

Post a Comment