Integrasi Teknologi Pendidikan Dalam Pelajaran Dan
Pembelajaran
Kandungan
1. Pemantauan denyutan jantung
- memantau intensiti kadar jantung dengan menggunakan
pengukur automatik dan alat transmisi
-memakai jam tangan jantung di pergelangan tangan manakala
getah yang elastik akan diikat di sekitar dada mereka
-boleh digunakan untuk merekodkan data
- integrasikan teknologi ini akan membantu untuk memupuk
kerjasama dalam kumpulan
- sistem telemetri kadar nadi boleh digunakan untuk
menetapkan sasaran individu
-CTH:1. - guru menggubal soalan-soalan yang berkaitan
dengan tahap intensiti setiap individu dengan semasa latihan dijalankan
2. Berdasarkan data kadar nadi yang telah direkodkan,
pengajar pendidikan jasmani menyediakan preskripsi kepada ibu bapa tentang
bagaimana membantu anak-anak mereka meningkatkan fittness mereka
3.Kadar nadi yang telah dicatat sebelum ini akan dijadikan
sebagai motivasi kepada rakan sekelas
4.Semua murid diminta untuk memuat turun rekod data kadar
nadi supaya dapat memastikan mereka mempunyai peningkatan dalam aktiviti
fizikal mereka
2. Video
-pengajar boleh merakamkan teknik pelajar bermain sesuatu
permainan, kemudian menganalisis keputusan dan menawarkan cadangan untuk
penambahbaikan
-model perakam video monitor LCD yang baru boleh mendapat
maklum balas dengan serta-merta
-membantu pelajar memahami apa corak pergerakan yang baik
dan bagaimana untuk menganalisis dan memotivasi para pelajar untuk kemahiran
mereka dari masa ke masa
-video yang dihasilkan boleh digunakan untuk menunjukkan
teknik yang betul, terutama apabila pengajar tidak mempunyai kepakaran
-video yang dihasilkan juga boleh memotivasikan pelajar
untuk belajar tentang peraturan sukan
-mereka boleh menganalisis peraturan dan teknik-teknik
bermain dengan betul
-menunjukkan kepada para pelajar persembahan model melalui
rakaman video atau konsep demonstrasi
- guru-guru yang menggunakan video kamera dalam pengajaran
pendidikan jasmani harus memainkan pita kamera dengan serta-merta selepas
setiap prestasi, menggunakan maklum balas secara lisan dan memberi isyarat
semasa memainkan pita, gunakan video secara berulang kali, ‘zoom in’ untuk
memberi tumpuan kepada aspek-aspek tertentu, menukar sudut kamera, termasuk
perspektif alam sekitar, dan menonton skrin yang berpecah
- cara yang berkesan untuk menghapuskan halangan-halangan
apabila mengajar isu-isu berkaitan kesihatan
Kesan +ve
membantu memantapkan lagi pelaksanaan Pengajaran dan
pembelajaran PJK
Alatan moden yang lebih murah, mudah dan mesra rencana ini
bukan Sahaja mempercepatkan lagi PROSES peperiksaan yang dijalankan, tetapi
juga mendapatkan keputusan yang lebih Tepat dan cepat.
membantu mereka menjalani Latihan dengan lebih sistematik,
teratur dan memberi kesan yang POSITIF
mempelbagaikan caruman pekerja p & p, iaitu Selain
daripada menggunakan kemudahan fizikal seperti padang atau gelanggang, mereka
juga Boleh melaksanakan p & p di Makmal KOMPUTER
Instruments Pengujian Daya Tahan Kardiovaskular
(Peperiksaan Bleep) Menggunakan Teknologi Penderia
dan paparan Digital, keizinan Cd-Rom Interaktif Multimedia
bagi Mata Pelajaran Pendidikan jasmani dan Kesihatan(system kardiovaskular)
Meningkatkan motivasi murid
Mewujudkan suasana pembelajaran yang mencabar dan
menyeronokkan
Memberi peluang kepada murid belajar secara lebih berkesan
ukan sahaja mampu membantu tugas-tugas pengurusan dan
pentadbiran, malah berpotensi besar sebagai alat untuk mengayakan lagi
persekitaran pengajaran dan pembelajaran dalam pendidikan PJK
No comments:
Post a Comment